Les: geven

“Kijk,” zeg ik.  “Dit is uit de Babylonische tijd.” Achter mij op het scherm verschijnt een fragment van de Isjtarpoort van Babylon. “Wie van jullie kan zien wat dit is?” “Een leeuw,” wordt geopperd. “Het is een draak,” onthul ik. “Cool hè? De Babylonische tijd,” ga ik verder, “was de tijd van Daniël, die van de leeuwenkuil.” Want ik sta voor een christelijke basisschoolklas.

1024px-Sirrush

“In de Renaissance ging men perspectief gebruiken,” vertel ik. “Zowel lijnperspectief als atmosferisch perspectief.” Ik heb mijn boek van Honour en Fleming, mijn twee trouwe toeverlaten tijdens mijn academietijd, bij me, om voorbeelden te kunnen geven. De ‘klas’ schrijft mee. Dit keer zijn het volwassenen van allerlei leeftijden, die in groepsverband aan hun aquarelvaardigheden werken.

Ik geef geregeld les, en het is fantastisch. Ik heb er lang van gedroomd. Ver voor ik kunstenaar wilde worden, speelde ik schooltje met mijn zusje en bedacht ik uitgebreide lessen. Nu is het geen spelen meer. En het is ook nog eens les in hetgeen waar ik het liefst mee bezig ben: kunst. Nog veel beter dan iemand sommen leren maken.

De eerste lessen die ik gaf waren schilderworkshops. Het begon als iets eenmaligs, maar mijn groep zette een soort mond-tot-mondreclame in gang.  Toen begonnen anderen mij ook te vragen, en zo ging het verder. Eerst wist ik nog niet zo goed hoe ik een lijn moest aanbrengen, maar ik leerde steeds beter wat werkte en wat niet. Ik leerde hoe je volwassenen en kinderen prima naast elkaar kunt laten werken, of bijvoorbeeld wat een prettige verhouding tussen theorie en praktijk is. Dat je met kinderen prima kunstgeschiedenis kan behandelen, als je het maar op de juist manier doet.

Ik vind het fantastisch om met schoonheid en noodzaak bezig te zijn, en dat over te brengen op andere mensen, ze aansteken, ze bewust maken. Mensen helpen beter te worden in wat ze leuk vinden. Kennis delen. Zoetsappige oneliners gebruik ik eigenlijk enkel ironisch, maar voor deze keer sluiten ik af met een die ik van harte meen: lesgeven, dat is geven én ontvangen.

4 thoughts on “Les: geven

  1. Super Gerdine dat je les geeft.Nooit geweten dat dit je droom was.Liefde voor kunst overbrengen lijkt me idd. boeiender dan iemand sommen leren maken.! Liefs en groeten.

Geef een reactie

