Bezocht: Fashion House, Marga Weimans in het Groninger Museum

IMG_6461

Ik kom er net vandaan: het Groninger Museum. Sinds de laatste keer dat ik er was, is er een hele tijd verstreken, en dat is best jammer, want er is vaak veel te zien dat de moeite waard is. Zo stond er al maanden een overzichtstentoonstelling van Marga Weimans, waarvan ik erg blij ben dat ik ‘m nu bezocht heb.

Verschillende stukken uit de tentoonstelling zijn al eerder te zien geweest in het museum. Het Groninger Museum is een groot fan van Weimans, en draagt dat ook uit. Op elk bordje wordt vermeld wat er precies interessant of uniek is achter een bepaalde collectie. Ik stoor me daar een beetje aan, omdat ik een museumbezoek niet wil ervaren als een les kunstbeschouwing. De bordjes lezen kan ik niet laten, en er staat ook zeker relevante informatie in, maar minder sturend zou fijn zijn.

IMG_6465

Het is mooi om een overzicht te zien, omdat er echt ontwikkeling zit in het werk van Weimans. Ze gaat van een ontwerper van excentrieke kleding naar een sculpturist met kleding als één van haar thema’s. Dat maakt haar werk doordacht. Ik ben er van overtuigd dat de route van ontwerper naar kunstenaar een speciale manier van werken met zich meebrengt. Extra interessant zijn dus de cross-overs.

IMG_6468IMG_6469

Dit is een groot werk, waar je helemaal in kan. Je wordt omhuld door een soort, ja, jurk. Ik heb dus vanmiddag een jurk van Weimans aangehad, en dat vind ik toch een bijzonder gevoel.

De presentatie is erg geslaagd. De wanden, die in het museum altijd de gekste kleuren hebben, passen voor de verandering heel goed bij het werk dat te zien is. Niet alleen de kleuren werken mee, de tentoonstelling wordt ook verrijkt door illustraties en beeldschermen, soms onderdeel van het werk, soms niet.

IMG_6467

Een minder geslaagde toevoeging aan de expositie vond ik de collages. Volgens het infobordje waren ze niet de oorspronkelijke collages die ze gebruikt om werk tot stand te brengen, maar afgeleiden daarvan. Ze zijn dan ook net niks, geen echte schetsen en geen uiteindelijk werk, maar iets daartussenin, zonder functie en daarom totaal niet relevant of ook maar mooi.

Ik kwam trouwens naar aanleiding van de nieuwsgierig makende campagne voor ‘De Koning van Groningen’, die met de neushoorn. Zoals altijd heeft het Groninger Museum een goede keus gemaakt voor het campagnebeeld: het interessantste heb je dan al gezien. Die tentoonstelling zou ik niet aanraden, in tegenstelling tot ‘De Collectie’ op dit moment, die is erg leuk. En Weimans dus.
Marga Weimans. Fashion House, Groninger Museum. Te zien tot 23 november 2014.
http://www.groningermuseum.nl/

Geef een reactie

